feb 18, 1874 - 1874 - Bij Gouvernementen resolutie van 18 Feb 1874
werd een commissie van geneeskundigen benoemd tot
onderzoek en opsporing der onder de immigranten
heersende ziekten. In het uitgebrachte rapport worden
als oorzaak (als meest voorkomend) bevonden:
- bloedgebrek gedeeltelijk ontstaan door koorts
- syfilis
- koudvurige zweren
Als voornaamste oorzaak der ziekte wordt ook
genoemd ongeschiktheid voor het zware veldarbeid,
slechts 1/8 van deze immigranten behoorden tot den
eigenlijke arbeidsstand.